Ex Auditorio

-frå tilhørarplassen

torsdag, mars 15

Jesus dør - og vi vet aldri når

Jeg takker kristendommen, og vår kristne kulturavr. Jeg er glad i den. Og, jeg er glad i påsken. Det er nemlig ikke lenge til påsken. Noe jesus på korset blir det nok ikke, og en svær, gul påskekyllingdrakt skal jeg nok unngå. Det jeg derimot ikke kommer vekk ifra er at påskeferien min er her bare på grunn av noen kristne, gamle og døde menn. "Tusen takk!", jeg er glad i ferien min. Men, jeg er også glad i høst- og vinterferien min. Da skjønner jeg ikke lenger hvorfor ikke vi bare kaller påskeferien `vårferie`. Da hadde det blitt lettere å holde styr på den. Da flytter den ikke tidspunkt hvert år. Det er litt sånn som gjemsel; "Hvor er du påskeaften? I mars, april eller mai?" Jeg vet det er en matematisk utregning av påsken, når den skal være. Jeg vet også at månen er en medspiller. Men ærlig talt, ville det ikke vært enklere å bare fastsette noen datoer med det samme? Må vi virkelig bruke 2000 år på å bestemme oss?
Vi er jo enige alle sammen om at Jesus var en finurlig person. Så derfor er han årsaken til så mange fridager og helligdager. Men ærlig talt, hvem andre døde menneskers dato endrer seg hvert år?

14 Kommentarer:

At fredag, 16 mars, 2007, Blogger Sigurd skrev:

Påsken er super...
Da får man tatt igjen alt skolearbeidet man ikke har rukket over.

 
At fredag, 16 mars, 2007, Blogger Tilla skrev:

Det er sant!
I tillegg, så liker jeg den kulruarven som gjør at vi får påskeegg når vi er små, men så er ikke det en krsten kulturarv heller da...

 
At torsdag, 22 mars, 2007, Blogger Sofie skrev:

Nå har jeg fått meg blogg:) Legg meg til!

 
At fredag, 23 mars, 2007, Blogger Tilla skrev:

Jeg skal legge deg til!

Og, jeg skal skrive snart. For øyeblikket befinner jeg meg på et landsmøte, så tiden blir knapp :)

<3

 
At lørdag, 07 april, 2007, Blogger Murat skrev:

Påskeharen kom til meg også i år, men jeg så den ikke. Ellinor gjorde. Den hoppet og spratt fra dør til dør i nabolaget våres.

Påskesnop er nam.

Nam..

 
At lørdag, 07 april, 2007, Blogger Sofie skrev:

Har du hørt noe fra UVC?

 
At onsdag, 09 mai, 2007, Blogger Sofie skrev:

Nå synes jeg at du bør opdatere bloggen din!

 
At torsdag, 07 juni, 2007, Blogger Sunniva Innstrand skrev:

Tilla! Oppdater!

 
At lørdag, 07 juli, 2007, Blogger Sunniva Innstrand skrev:

MATHILDE, JEG HAR ETT ORD FOR DEG: OPPDATER!

 
At tirsdag, 14 august, 2007, Blogger Sunniva Innstrand skrev:

Ok, tilla. Nå har jeg faktisk opp til flere ord til deg: Oppdater! Oppdater! Oppdater!

 
At mandag, 22 oktober, 2007, Anonymous Anonym skrev:

Når døde jesus å når ble han født ?

 
At mandag, 29 oktober, 2007, Blogger Ane skrev:

din frik mathilde! internett er fortiden, nåtiden og framtiden! boikott er håpløst! surrender!
jau jau... det irriterer meg at jeg ikke har flere blogger å lese, og tankene dine er som oftest koselige! er ikke dette fint ros? men du er jo aldri innpå så du får jo ikke lese det!

 
At lørdag, 12 januar, 2008, Blogger Sofie skrev:

Mathilde oppdaterer - men vi vet aldri når?

 
At tirsdag, 13 januar, 2009, Blogger Panima skrev:

Hehe. Morsomt.
Noe annet som er morsomt er hvorfor i all verden denne merkelige tradisjonen med krim har oppstått i den norske påskefeiring?
Jeg hadde en gang en norsklærerinne som hadde en teori om at det hele handlet om Aristoteles katharsisteori (ser du en mann som dreper sin far og ligger med sin mor på teater og lever deg inn i hans karakter, så lærer du av hans feil og slipper å gjøre dem selv). Hun mente iallefall at det er nok fordi vi lukker oss inne på disse grusomme hyttetuerene med familien i en uke, noe som er lenge nok til å vekke et sterkt ønske om å ta livet av hele bunten. Så derfor leser vi om mord isteden, så vi slipper å drepe noen.

 

Legg inn en kommentar

<< Home