Ex Auditorio

-frå tilhørarplassen

søndag, juni 25

Kom ut av fredsboblen!

På onsdag dro jeg til oslo. Jeg skulle tilbringe tre dager på LS-møte. Det hele startet med en Afghaner-demo for å markere at alle Afghanere skulle revurderes. Det hele sluttet to dager seinere med en Afghaner-demo for å "markere": FAEN DE HAR SENDT UT TO STYKKER ALLEREDE!

Jeg forstår meg virkelig ikke på vår regjering. De er voksne, tenkende mennesker som (trodde jeg) hadde vett i hodet. Men neida, noe jeg som bare er femten år har skjønt, har ikke de skjønt. Nettopp det faktum at Afghanistan er ikke trygt. Det blir skutt mennesker (og nå snakker jeg om sivile) i hytt og pine. Selv i Kabul, hvor det er "trygt", ble det skutt 7 personer (flere skadde) de to siste ukene. Jeg forstår ikke tryggheten de snakker om. Kanskje vi, normenn som bare har opplevd en øvelsesflyalarm en gang i året, ikke klarer å skjønne hva krig er. Vi klarer ikke å skjønne hva det vil si å være utrygg i eget land, egen by og eget hus. Da blir det fort problematisk at vi, som ikke forstår, skal bedømme. Vi skal bedømme om det er trygt eller utrygt for flere tusen mennesker. Ja, vi som ikke engang har bodd der! Når noen først har flyktet, så tror jeg de er fullt klar over selv om deres land er utrygt eller ei.

Vi må slutte å være så godtroende, vi må slutte å tro på løgner. Vi må høre på dem som vet og som har opplevd. Vi andre som ikke har opplevd situasjonen selv, bør i alle fall holde godt kjeft hvis vi er uenig med dem som har skjent det på kroppen. Vi har ingenting å komme med.

"Du skal ikke tåle så inderlig vell, den urett som ikke rammer deg selv."

2 Kommentarer:

At mandag, 29 januar, 2007, Blogger Krissi skrev:

Kikiwawa! SynKoke tek opp noko av denne problematikken på sin konsert på Kvarteret, torsdag klokka 22.00. 18års og gratis inngang.

 
At mandag, 29 januar, 2007, Blogger Tilla skrev:

Kjempe!

Og at det er gratis gjør det enda mer attraktivt : )

-Asantasana-

 

Legg inn en kommentar

<< Home